Skip til hoved indholdet
    Hjem Årets gang

Årets gang

I løbet af året har vi forskellige traditioner og spændende aktiviteter. Læs her, hvordan årets gang er i Børnehuset Blåkilde.

I løbet af året har vi forskellige traditioner og spændende aktiviteter. Aktiviteterne kan sagtens være forskellige fra stue til stue, da vi tager udgangspunkt i, hvad børnene er optaget af.

En del af vores traditioner skabes i samarbejde med vores fantastiske forældregruppe.

Vores aktiviteter

Børnehuset Blåkilde åbner klokken 06.30 - både i vuggestue-afdelingen og i børnehave-afdelingen.

Her møder det første personale ind og forbereder morgenmad til de af vores børn, der møder tidligt ind. Vi tager imod jeres børn, mens morgenmaden bliver klar, og ofte hjælpes børn og voksne ad med at få dækket morgenbordet, inden vi sætter os. Vi tilbyder morgenmad frem til klokken 07.30, hvorefter vi så småt begynder at fordele os på stuerne. Nogle børn bliver afleveret og er klar til leg med venner med det samme, andre børn nyder at sidde hos en voksen, og måske vågne lidt, inden legen kan begynde. Uanset, hvordan man har brug for at starte dagen, forsøger vi at skabe det bedste nærvær med børnene.

Mellem klokken 09.00  09.30 har vi morgensamling på stuerne i vuggestuen.

Her lukker vi døren og siger pænt godmorgen til hinanden og får øje på, hvem der er her og hvem vi mangler. Vi synger forskellige sange, læser en bog højt, taler måske om vejret, om hvad vi lavede i går, og hvad vi skal lave efter samling. Børnene forberedes således på dagen - hvem skal lave hvad med hvem? Til sidst spiser vi lidt formiddagsmad, så vi er klar til aktiviteter.

 I børnehaven kan der også være lidt samling i mindre grupper, hvor børnene nyder deres medbragte formiddagsmad. De børn, der er fordybet i leg, venter lidt med at spise.

Omkring kl. 09.30 går forskellige aktiviteter i gang. Der kan både være ture ud ad huset, en tur på legepladsen, kreativitet i forhold til stuens tema, dialogisk læsning, rytmik, bevægelse eller forskellige lege. Der kan også være, at nogle går i udviklingsgrupper, hvor børn og voksne mødes på tværs af stuerne og arbejder med et aktuelle tema, som er særligt tilrettelagt i forhold til de pågældende børn.

Cirka klokken 10.45 i vuggestuen - og klokken 11.30 i børnehaven - mødes vi igen på de enkelte stuer og nyder den lækre mad, som vores køkkendamer har lavet til os. Børnene hjælper på skift med at dække bord og sige "værsgo". Under vores måltid ser, dufter, smager og snakker vi om maden på vores tallerken, og vi kigger på små billeder, der viser, hvad maden er lavet af.

Efter frokost får vuggestuebørnene og nogle af vores mindste børnehavebørn en middagslur, mens børnehavebørnene går på legepladsen. Det er rart for alle at komme ud og få frisk luft efter den dejlige mad.

Omtrent klokken 14.00 i vuggestuen - og klokken 14.30 i børnehaven - samles vi igen om bordet rundt på stuerne. Så holder vi eftermiddagssamling, mens vuggestuebørnene får lidt fra køkkenet og børnehavebørnene spiser deres medbragte eftermiddagsmad. Til eftermiddagssamlingen sygner vi måske sange, læser en historie, lytter til en lydbog, og får talt om, hvad vi har lavet i dag.

Resten af eftermiddagen bruger vi på leg enten på stuen eller på legepladsen. Vi følger barnets spor, vi igangsætter, følger, deltager og støtter børnene i deres leg.

Fra omkring klokken 16.00 er vi ofte sammen på tværs af stuerne. En skøn dag i Blåkilde er ved at nå sin ende.

Når klokken er 17.00 slukker og lukker vi og siger tak for en dejlig dag!

Vi arbejder struktureret og målrettet med det enkelte barn og børnegruppen ud fra planlagte aktiviteter. Vi arbejder hele tiden for at skabe små læringsmiljøer med mulighed for lege, udfordringer og sociale fællesskaber.

LAHOPL er en pædagogiske tilgang til børns læring og udvikling, som vi har i Høje-Taastrup Kommune. Vi tager afsæt i denne tilgang i vores arbejde med de pædagogiske temaer, og det er med til at sikre en høj kvalitet.

LAHOPL står for:

  • Lange - At kunne bruge min viden fra i går i det, jeg møder i morgen, og bygge ovenpå.
    (Medindflydelse, det legende i læringsmiljøer)
  • Autentiske - At opleve med alle sanser, at lære gennem erfaringer og ikke kun fra fortællinger om andres erfaringer.
    (Sprog, krop og sanser, sociale kompetencer, børnefællesskaber)
  • Hand On - At kunne sætte læring i spil, afprøve, teste, lege.
    (Læring, læringsmiljøer og science)
  • Projektbaserede Læringsforløb - At koble viden, sætte den i anvendelse og samle temaerne.
    (Læringsmiljøer, leg, læring, børnefællesskaber)

Vores LAHOPL-forløb tager udgangspunkt i, hvad børnene er optaget af. Et forløb kan derfor handle om edderkopper, insekter, fugle, dinosaurer, bondegårdsdyr, transportmidler, vejr og vind, farver, eventyr, boldspil, gamle lege, vand og meget andet.

I Børnehuset Blåkilde har vi nogle faste traditioner, som vi værner godt om, da det giver nogle dejlige oplevelser og gode minder for børnene:

  • Hvert år arrangerer kontaktforældrene arbejds- og legelørdag, hvor forældrene kommer i institutionen og bygger, river ned, maler, vasker af og så videre, mens børnene leger sammen i institutionen og ude på legepladsen.
  • Fastelavn med udklædning og tøndeslagning
  • Afslutningsfest for de kommende skolebørn
  • Bedsteforældredage i starten af sommeren
  • Sommerfesten afholdes i sensommeren
  • Sommerkoncert
  • Julefest og Luciaoptog i starten af december
  • Julefrokost lige inden vi går på juleferie
  • Temauger i forbindelse med påsken, årets længste dag og årets korteste dag.
Børnehuset Blåkilde
Blåkildevej 22-24
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 30 40

Pædagogisk leder / Klyngeleder:
Gitte Bendix

E-mail: gittebe@htk.dk

Mandag - fredag:
Klokken 06.30 - 17.00

Lukkedage