Pædagogik
Pædagogisk grundlag og læreplan.
Her i Børnehuset Blåkilde mener vi, at genkendelighed og struktur danner det bedste grundlag for tryghed, læring og udvikling for børnene.
Læring foregår overalt i hverdagen - i hverdagens rutiner, i planlagte pædagogiske aktiviteter, på egen hånd, i den frie leg og i fællesskabet med andre.
De voksne leder, støtter og inspirer til læring. For os har børnene forskellige forudsætninger - de lærer på forskellige måder.
Sådan arbejder vi med:
Det at være barn har værdi i sig selv. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter. Børn skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse. Vi møder derfor barnet med åbenhed, som en selvstændig person - med ret til at være forskellig med egne meninger og følelser.
Vi udfordrer barnet på det udviklingstrin, det er i vores daglige rutiner, planlagte aktiviteter og spontane børneinitiativer.
Vi giver barnet plads, tid og ro til at udvikle sig i trygge rammer til at blive en selvstændig person, som kan begå sig blandt andre mennesker.
Vi arbejder med at acceptere vores forskelligheder, at være tolerante, at se hinandens muligheder, at være nysgerrige og undersøgende igennem at lære at lytte til hinanden, at vente på tur, at være i små og store legegrupper.
Vi giver barnet mulighed for at være aktiv i dets dagligdag, så det selv er med til at skabe læring, i vores daglig rutiner, i gensidig omgangsform, i planlagte aktiviteter og i forbindelse med alle børnenes initiativer.
Vi bruger bøger og iPad sammen barnet - for at være undersøgende på det, som barnet er nysgerrig på og undrer sig over.
Legen har en værdi i sig selv, og den skal være en gennemgående del af et dagtilbud. Læring skal forstås bredt, og læring sker for eksempel gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter, udforskning af naturen og ved at blive udfordret. Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for.
Al leg, dannelse og læring sker i et socialt samspil med børn og personale. Vi har fokus på, at legen er en vigtig del af barnets udvikling. Vi ved, at den er vigtig for barnets sociale og personlig læring samt udvikling. Relationer og venskaber er afgørende for, at barnet trives. Det er vigtigt, at alle er en del af børnefællesskabet. Hos os skabes fællesskabet blandt andet ved, at alle hilser på hinanden - børn, personale og forældre - når vi mødes.
Vi arbejder i mindre grupper, og i den forbindelse præsenterer vi ofte legemuligheder fra genkendelige historier, daglig rutiner, vi bruger gentagelser for at støtte barnet i at finde tryghed i legerelationer, så alle kan være deltagende i, at legen udvikler sig positivt for alle børn.
Vi lærer, at vi kigger på hinanden, når vi taler, og vi hører og svarer hinanden, at vi hjælper hinanden, venter på tur, giver hinanden plads – alle har ret til at blive set og hørt. Vi lærer af hinanden og vi er bevidste om, at vi er gode rollemodeller.
Barnet har mulighed for at danne relationer med dem, det har lyst til på tværs af stuerne. Legen fremmer fantasi, sprog, sociale kompetencer (færdigheder), nysgerrig, selvværd og identitet. Vi gør det ved at skabe rammer for at finde tryghed i at være aktiv, at give plads og acceptere forskelligheder.
Barnet lærer gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter, ved at udforske og ved at blive udfordret. Der sker en læring i vores daglige rutiner, når vi øver selvhjulpenhed, i spisesituationen, ved samling, i forbindelse med dialoger om det fælles tredje (Det fælles tredje | Michael Husen), i dialoger mellem børn, i planlagte aktiviteter - både i huset og ud af huset - i bevægelsesforløb, i forbindelse med LAHOPL-forløb pædagogik, læring og udvikling omkring specifikke emner - enten fra børneinitiativer eller voksenvalgte - i vores indretning med relevante emner på væggene.
Vi udfordrer barnet ved dialog, ved at være undrende, undersøgende, vi giver udfordringer/opgaver. Barnet har desuden adgang til bøger, iPad, erindringsmapper og barnets egen mappe, så barnet altid har mulighed for at gå tilbage og mindes.
Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring. Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet skal integreres i det pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og børns oplevelser af børnemiljøet skal inddrages under hensyntagen til børnenes alder og modenhed.
Vi ved, at et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Det er et krav, at det pædagogiske læringsmiljø skal være til stede hele dagen. Det betyder, at børnenes læring ikke er afgrænset til 1 ½ times pædagogiske aktiviteter om formiddagen, men finder sted gennem hele dagen gennem leg, pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, spontane aktiviteter, aktiviteter som børnene har taget initiativ til samt i de daglige rutiner som for eksempel til frokost, i forbindelse med oprydning, af- og påklædning i garderoben med videre.
I Børnehuset Blåkilde arbejder vi blandt andet med LAHOPL. Det står for: Lange - Autentiske - Hands-On - Projektbaserede - Læringsforløb. Det betyder, at vi arbejder med det (et tema/emne), der optager børnene – gennem hele dagen og over en længere periode. Vi tager udgangspunkt i børnenes interesser og ønsker. Så derfor følger vi deres spor, samtidig med at børnene inddrages og får medindflydelse på forløbet under hensyntagen til deres alder og forudsætninger. Vi veksler hele tiden mellem at gå foran, ved siden af og bagved børnene for at understøtte deres engagement og nysgerrighed under forløbet. Vi har blandt andet været optaget af edderkopper, køretøjer og bondegårdsdyr.
Vores pædagogiske læringsmiljø tilrettelægges, så det afspejler og tager højde for børnenes alder, forskellige forudsætninger og børnegruppens sammensætning – børn er forskellige og har brug for forskellige udfordringer. Vi tilrettelægger og igangsætter derfor aktiviteter både i det store fællesskab, samt i de mindre fællesskaber – og vi er naturligvis opmærksomme på, at alle børn er en del af et fællesskab. Vi har blandt andet udviklingsgrupper på tværs af stuerne, hvor børnene bliver sammensat i grupper ud fra zonen for deres nærmeste udvikling.
I arbejdet med pædagogiske læringsmiljøer har vi også fokus på vores indretning – at skabe tydelige tematiserede legeområder samt at udstille børnenes aktiviteter, kultur og læring ved hjælp af billeder/plancher og lignende på væggene. Med tydelige legeområder understøtter vi børns lyst til at lege, og vi anerkender, at legen er grundlæggende - for eksempel lærer børn gennem legen at forhandle, at indgå kompromisser og at løse konflikter - og sprogligt er legen en vigtig øvebane for barnets nonverbale og verbale kommunikation.
I Børnehuset Blåkilde har vi meget fokus på kommunikation og sprog, hvilket også afspejles i vores pædagogiske læringsmiljø. Vi er bevidste om, at personalet fungerer som sproglige – både verbale og nonverbale – rollemodeller for børnene, og derfor opfordrer vi altid til positive omgangstoner. Vi sætter ord på alt, hvad vi ser, oplever og laver sammen med børnene – vi sætter også ord på følelser. Vi hjælper alle børn til at indgå i dialoger ved fem turtagninger - det vil sige, at de lærer at skiftes til at være i en tale- og en lytteposition. Selv det lille barn deltager i samtale/turtagninger ved hjælp af lyde, pegegestik og ansigtsmimik. På baggrund af forskellige tiltag (fokuspunkter) har vi blik for, at de børn, der ikke af sig selv indgår i samtaler, også kommer til at indgå i fællesskaber, der understøtter deres kommunikative og sproglige udvikling.
I forhold til vores opmærksomhed på krop, sanser og bevægelse prøver vi at skabe fleksible læringsmiljøer eksempelvis ved, at tingene får flere funktioner – vores lave vindueskarme kan bruges til at kravle/gå i og hoppe ned fra, taburetterne og stolene er også, når de står på række, gode at kravle på. Vi er rollemodeller for børnene og motiverer dem til at bevæge sig, ved selv at vise glæde ved bevægelse og kropslig udfoldelse.
Legepladsen med gynger, rutsjebaner, sandkasser, legehuse med mere, er også en del af vores pædagogiske læringsmiljø og her - i det trygge og afgrænsede ”rum” - kan børnene få natur-og sanseoplevelser i et autentisk miljø.
Klar parat skolestart
Hos os er det skoleforberedende arbejde en lang proces - arbejdet starter ikke det sidste år før skolestart. Det skoleforberedende arbejde handler om læring og udvikling, som vi støtter børnene i hele vejen igennem deres tid i Børnehuset Blåkilde.
Der er naturligvis nogle meget vigtige faktorer, der bestemmer, om børnene får en god skolestart, hvilket vi er meget optaget af. Det er vigtigt, at børnene trives i børnehaven, og at de kan indgå i mange forskellige slags fællesskaber. Derfor arbejder vi i høj grad med at fremme deres sociale og kommunikative færdigheder.
Vi arbejder med at styrke deres kreativitet, fantasi og nysgerrighed - eksempelvis øver vi sproget, når vi studerer deres tegninger og kreationer, hvor vi sætter ord og lyde på bogstaverne/ordene – gennem børnenes egne fortællinger.
Det er vigtigt at stimulere sproget. Her er fokus på at give børnene lyst og glæde ved sproglige aktiviteter, og herigennem lære at mestre sproget i hverdagens mange sammenhæng. Her bliver der også leget med ord, rim og remser, tal og bogstaver.
Der arbejdes med, at børnene lærer at forholde sig til en skemalagt dag og modtage en kollektiv besked, lytte til hinanden og lære at vente til det bliver deres tur. Indsatserne er mange flere end beskrevet. Vigtigst er, at jeres børns trivsel og læring er i højsædet hele vejen.
Den gode overgang
I Høje-Taastrup Kommune samarbejder vi alle om, at alle kommunens børn oplever sammenhæng og helhed i overgangene imellem kommunens tilbud. Med det som mål arbejder vi sammen ud fra nogle principper, for hvad vi særligt lægger vægt på i en overgang mellem børnehave og SFO / skole, for at børnene opnår et trygt og rart skift fra børnehave til SFO / skole og oplever sammenhæng mellem de to institutioner.
I Høje-Taastrup Kommune har vi nogle fælles principper for samarbejdet om overgange i børn og unges liv:
- Vi sikrer kvalitet og sammenhæng i samarbejdet om overgange i børns og unges liv
- Vi sikrer overlevering af relevant viden
- Vi sikrer barnets/den unges trivsel, læring og en plads i fællesskabet
- Vi sikrer et ligeværdigt og respektfuldt samarbejde med forældrene
Vi er meget optaget af den gode overgang. Sammen med den skole, hvor børnene hver især skal gå, arbejder vi med brobygning. Dette indebærer, at vi blandt andet besøger skolen og giver dem et nært forhold til det, der skal til af ske. På den måde skaber vi de bedste forudsætninger for, at alle børn får en tryg og god skolestart.
Vi har desuden et overgangsobjekt for barnet, der skal skifte til SFO. Det er et portræt, som vi kalder ”Her er jeg i fællesskabet” og har til formål at skabe tryghed og genkendelighed i overgangen. Samtidigt fungerer portrættet som et understøttende redskab for personalet i overgangen mellem dagtilbud og SFO / skole.
I Børnehuset Blåkilde arbejder vi målrettet på at etablere et pædagogiske læringsmiljø for børnene gennem hele dagen. Samtidig bestræber vi os på, at det pædagogiske læringsmiljø tilrettelægges inden for rammerne af de 6 læreplanstemaer og vores pædagogiske mål. Det vil sige: En sammenhæng mellem det pædagogiske læringsmiljø på den ene side - og børns læring på den anden side.
Vores mål er at medvirke til at skabe harmoniske børn, der kan begå sig blandt andre mennesker. Derudover skal børnene tillige støttes og stimuleres på alle områder i deres udvikling.
De seks læreplanstemaer har fokus på forskellige centrale elementer i børns læring, dannelse, trivsel og udvikling. Vi arbejder bevidst på, at der skal ses en sammenhæng med alle de 6 læreplanstemaer i vores pædagogiske praksis. Dette betyder, at de enkelte læreplanstemaer ikke forstås isoleret.
Herunder beskriver vi de 6 temaer:
Alsidig personlig udvikling
Dette tema handler om at skabe de nødvendige rammer for barnets udvikling af selvværd, selvtillid, fantasi, kreativitet, gejst og personlige vedholdenhed. Her i Børnehuset Blåkilde bestræber vi os på at fremme børnenes engagement og deltagelse, så børnene derigennem oplever fordybelse, selvværd og selvtillid.
Dette gør vi ved at anerkende dem, som de er og give dem følelsen af, at de er gode nok. Vi tager blandt andet udgangspunkt i børnenes egne ønsker og interesser, vi giver dem medbestemmelse i de forskellige aktiviteter, og vi inddrager dem i de daglige opgaver - som for eksempel kan være:
- At hente sovemadrasser
- At rydde op
- At køre madbordet i køkkenet
Vi arbejder heriblandt på at styrke børnenes stærke sider, samtidig med at vi støtter op om de lidt mindre stærke sider. Dette kan eksempelvis være, at et barn øver sig på at tage sit tøj af og på (selvhjulpenhed).
Social udvikling
Dette tema handler om at skabe trygge rammer for barnets personlige udvikling, som vedrører fællesskaber, dannelse af relationer, samt dagligt samspil med de andre børn og voksne.
Derudover handler det i høj grad også om at udvise empati, respekt og det at kunne knytte sig til andre, samt at børnene bliver gjort bekendt med de grundlæggende værdier for demokratiet. For eksempel er de sociale kompetencer i spil hele tiden - uanset hvilken aktivitet de laver, da børnene er samlet i større eller mindre grupper under de forskellige aktiviteter.
Vi bestræber os på, at børnene omgås andre mennesker og kender de accepterede spilleregler, som vi sætter for dem - for eksempel ved at lære at vente på sin tur, hjælpe hinanden og vise empati, hvis et barn falder og slår sig og så videre.
I forbindelse med konflikter, hvor der bliver slået eller taget legetøj, viser vi og fortæller barnet, at det andet barn bliver ked af det, og at det ikke er en okay måde at løse problemet på. Derudover er vi opmærksomme på konflikter, hvor vi tit opfordrer og støtter børnene til selv at løse deres konflikter.
Kommunikation og sprog
Sprogudviklingen handler om at styrke børnenes ordforråd og evne til at udtrykke deres egne tanker, ønsker og følelser. Herunder det verbale sprog, det nonverbale og kropssproget.
Sproget har en stor betydning, for barnets mulighed for at indgå i sociale sammenhæng, samt for at blive hørt og forstået. Derfor har vi i Børnehuset Blåkilde meget fokus på sproget, og arbejder blandt andet med dette i SprogTrappen (læs gerne mere her: SprogTrappen - Hjernen&Hjertet, hvilket er et IT-system med fokus på det enkelte barns udvikling.
Når vi har et barn med sproglige udfordringer, så laver vi fokuspunkter og tiltag ud fra dets udvikling, hvor det er og hvad der skal arbejdes med. Vi laver forskellige aktiviteter, hvor vi har fokus på sproget - har barnet eksempelvis ikke nogen lyde eller ord, så laver vi lydøvelser (for eksempel ma-ma-maaa, da-da-daaa eller dyrelyde - koen siger muh) samt bruger sprogposer, sprogkuffert, sang, rim, remser og så videre. Dette kan foregå ved morgensamlingen, om eftermiddagen eller ved, at vi opdeler børnene i grupper om formiddagen, hvor vi arbejder med de aktiviteter/tiltag, de har behov for.
Vi arbejder med disse tiltag i 8 uger, samt præsenterer tiltagene for forældrene, så de kan øve sig derhjemme med barnet. Efter 8 uger evaluerer vi, om der skal laves nye tiltag eller vi skal fortsætte med de samme tiltag.
Krop, sanser og bevægelse
Handler om at skabe gode rammer for kroppens bevægelsesmæssige udvikling, samt den fysiske og psykiske sundhed. Her arbejder vi med at styrke børnenes kropsbevidsthed og den motoriske udvikling. Vi gør det eksempelvis. ved planlagte aktiviteter som rytmik, gåture og mulighed for fysiske aktiviteter i puderummet og på stuerne eller på legepladsen, hvor man kan hoppe, danse, løbe, kravle, klatre og så videre.
Vi inddrager børnene i de daglige rutiner og tager udgangspunkt i deres ønsker. Fo eksempel når vi kører madvognen i køkkenet om eftermiddagen, og børnene med kroppen viser eller verbalt giver udtryk for, at de gerne vil løbe ude på gangen.
Den finmotoriske udvikling arbejder vi bevidst med omkring børnenes måltider, så de så vidt muligt spiser selv. De ældste børn øser selv mad op på tallerkenen og hælder selv mælk/vand op. Derudover arbejder vi blandt andet med papir og lim, saks, med tegning og maling, puslespil og så videre.
Natur, udeliv og science
Handler om at skabe rammer for barnets udvikling af erfaringer med naturens mangfoldighed, nysgerrighed på spændende naturfænomener, samt forståelse og respekt for naturen. Vi lægger meget vægt på, at alle børnene kommer ud på legepladserne eller går en tur, da vi ved at det er sundt for børnene. Vi har en legeplads, hvor børnene kan komme ud og udfolde sig kropsligt og motorisk.
Vi giver børnene viden om dyr og planter. Vi kigger blandt andet på snegle, regnorm, myrer, fugle, og hvad vi ellers finder rundt omkring.
Derudover arbejder vi med forskellige emner i løbet af året:
- Om sommeren plukker vi blomster og dufter til planter
- Om efteråret laver vi græskarlygter
- Om vinteren er der mulighed for at kælke, hvis det altså sner. Ellers går vi gerne i vandpytter.
- Om foråret planter og sår vi grøntsager - gulerødder, agurker, tomater - krydderurter og blomster i kasser på legepladsen. Børnene er med til at vande og passe dem, og smage grønsagerne/krydderurterne og kigger på blomsterne.
Kultur, æstetik og fællesskab
Dette tema handler om at skabe rammer for et øget fokus på kultur og kunst, mangfoldighed samt forskellighed. I Børnehuset Blåkilde har vi en kultur, der gør, at vi respekterer børnene, deres forskellighed og eventuelle udfordringer. Samtidig ser vi børnenes bidrag til hverdagen som meningsfulde.
Man kan sige, at kulturen i Blåkilde bygger på de traditioner og værdier, vi sætter.
Derudover er det vigtigt for os, at børnene tilegner sig viden som social forståelse, og accept af forskellige kulturer og livsvilkår, samt oplever mangfoldighed, som værende en ressource. I forbindelse med dette holder vi blandt andet sommerfest og bedsteforældredage. Vi følger de danske traditioner omkring jul, påske og fastelavn.
Vi bruger tillige vores lokalområde. Vi går ture, vi besøger det lokale bibliotek og meget andet.
Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Læreplanen er et levende dokument, som kort beskriver vores pædagogiske overvejelser og refleksioner med eksempler, der er retningsgivende for det daglige pædagogiske arbejde.
Læs her om den pædagogiske læreplan for Børnehuset Blåkilde.
Her kan du læse evalueringen af arbejdet med den pædagogiske læreplan.