Om os
Vi ønsker at skabe rammer, som giver det enkelte barn mulighed for at udvikle sig til at blive et harmonisk og selvstændigt individ, der evner at begå sig blandt andre mennesker.
Børnehuset Blåkilde er en daginstitution for børn i alderen 0-6 år. Den er beliggende lige bag Blåkildecentret i Taastrup. Vi er normeret til 44 vuggestuebørn og 60 børnehavebørn. Børnene er fordelt på 7 stuer: fire vuggestuegrupper for de 0-3 årige, to børnehavegrupper for de 3-4 årige og en børnehavegruppe for de kommende skolebørn, 5-6 år. Grupperne er fordelt i to huse, sådan at vuggestuegrupperne er i det ene hus og børnehavegrupperne er i det andet hus. Mellem de to huse ligger vores legepladser. De grænser op til hinanden, og der er låger imellem, så vi nemt kan besøge hinanden.
Vi har et tæt samarbejde mellem vuggestuen og børnehaven, og vi forsøger at skabe en glidende overgang heri mellem, blandt andet ved fælles aktiviteter med de ældste vuggestuebørn og yngste børnehavebørn samt besøg i børnehaven med barnets faste voksne inden børnehavestart.
I Høje-Taastrup Kommune er dagtilbuddet sat sammen i klynger på cirka tre. Institutionerne i klyngen samarbejder om fælles økonomi, har fælles ledelsesansvar, bestyrelse, MED-udvalg med videre.
Vi er i klynge med Daginstitution Kildehuset og Børnehuset Kastanjely. Vi ligger forholdsvis tæt på hinanden og har et tæt samarbejde. Vi har også nogle fælles arrangementer for børnene et par gange om året.
Vi lægger vægt på et aktivt udeliv, og vi er så vidt muligt ude hver dag. Her bruger vi meget vores legeplads, men vi prioriterer også ugentlige ture ud af huset med børnene, hvor vi ofte bruger de grønne områder, som vi har i nærheden.
I Børnehuset Blåkilde har vi meget fokus på børnenes sproglige udvikling, og derfor italesætter vi alt det, vi gør. Dette er med til at give børnene aktive ord og skabe forståelse bag vores handlinger, rutiner og aktiviteter. Vi har blik for barnets deltagelse i og forståelse for de daglige rutiner og aktiviteter, da vi her bemærker, hvor stort barnets aktive ordforråd og sprogforståelse er. I vores Børnehus har vi desuden fokus på børnenes sansemæssige og motoriske udvikling samt selvhjulpenhed.
Forskning i børns læring og deres parathed til at modtage læring, når de kommer i skole fortæller, at det er vigtigt, at børnene er motorisk velstimulerede. Vi lægger desuden vægt på at have en struktureret hverdag med fastlagte aktiviteter, som er tilpasset det enkelte barns udviklingsniveau. På denne måde får vi tilgodeset alle børn og deres individuelle behov.
å vores intranet Aula er det muligt at følge med i de enkelte stuers hverdag og aktiviteter.
Mere om Blåkilde
Høje-Taastrup Kommune har valgt at inddele daginstitutionerne i klynger. Blåkilde hører til Klynge A sammen med Børnehuset Kastanjely og Daginstitutionen Kildehuset.
Klyngeleder: Gitte Bendix
Telefon: 43 35 30 41
E-mail: GitteBe@htk.dk
Børnehuset Blåkilde
Blåkildevej 22
2630 Taastrup
Telefon: 43 35 30 40
Pædagogisk leder: Gitte Bendix
Telefon: 43 35 30 41
E- mail: GitteBe@htk.dk
Direkte telefonnumre til børnehaven
Blå stue
Telefon: 23 48 66 01
Grøn stue
Telefon:23 24 86 21
Gul stue
Telefon:23 48 66 82
Direkte telefonnumre til vuggestuen
Rød stue
Telefon: 29 25 53 81
Lilla stue
Telefon: 29 17 26 72
Orange stue
Telefon: 29 25 49 73
Turkis stue
Telefon: 23 45 68 49
Vores grundværdier tager afsæt i Høje-Taastrup Kommunes fire værdier:
- Engagement
- Professionalisme
- Helhed
- Menneskelighed og et positivt livssyn
I Børnehuset Blåkilde ønsker vi, at alle børn, forældre og personale skal føle sig velkomne og betydningsfulde. Dette skal ske i et anerkendende og respektfuldt miljø, som for os betyder, at vi for eksempel. giver os tid og ro til fordybelse og nærvær, smil og anerkendende blikke. Vi finder det vigtigt, at børnene mærker, at vi anerkender dem, og vi viser forståelse for deres følelser. Nøglen til trivsel, udvikling og et positivt læringsmiljø ligger i den måde, vi som mennesker møder hinanden på – store som små. Vi er alle forskellige individer, og vi skal derfor have mulighed for at mødes forskelligt.
Vi arbejder meget bevidst med samarbejde på tværs af den traditionelle stueopdeling i de respektive huse – børnene er tit blandede på gangen, stuerne ”låner” børn hos hinanden, og vi arrangerer aktiviteter og ture på tværs af stuerne.
Vi arbejder for, at børnene bliver mødt i en rar og tryg atmosfære, som giver grobund for spontanitet, nysgerrighed og søgen på livet. Vi tager udgangspunkt i børnegruppens behov og interesser. Vi ser børnene. hvor de er og følger deres spor.
Vi lægger stor vægt på legen, da legen er den vigtigste aktivitet for børn i alle aldre. Det er den måde, hvorpå barnet bearbejder sine oplevelser og tilegner sig ny viden. I så høj grad som muligt er det derfor vores mål at give plads og tid til børnenes leg.
En del af vores aktiviteter i hverdagen er baseret på længevarende forløb også kaldet LAHOPL (Lange - Autentiske - Hand-On - Projektbaserede - Læringsforløb).
Denne arbejdsmetode giver os mulighed for virkelig at gå i dybden med et enkelt emne og udfolde dette på alle tænkelige måder, hvilket skaber genkendelighed hos børnene, og vi får mulighed for at bygge videre på det, vi lærte i går.
Vi elsker at gå på opdagelse og studere vores omverden. Det er vigtigt for os at give børnene et solidt kendskab til den verden, der er udenfor institutionen. Vi er heldige at bo i et område med mange tilbud til børnene. Vi har gode stisystemer og mange skønne grønne områder, hvor vi kan gå hen for at undersøge naturen, ”hvilke dyr og planter kan vi finde,” og ”hvordan ser der ud på forskellige årstider”.
Vi kan samle blade, kogler, sten og andet, som vi kan bruge til kreative aktiviteter hjemme i huset. Derved kan vi fortsætte samtalen om naturen og vores oplevelser både under aktiviteten samt efterfølgende. Vi lægger vægt på både synlig billedlig dokumentation af vores oplevelser samt at hænge de ting op, som børnene har lavet, da det er en god måde at skabe dialog mellem børn og voksne, og børn indbyrdes.
Vi benytter de små legepladser, som ligger i området. Det kan give børnene en følelse af sammenhæng at benytte samme legeplads med institutionen, som de benytter med deres forældre. Eller vi kan gå en tur og finde ud af, hvor børnene bor. Vi bruger de omkringliggende udearealer til fysisk udfoldelse - for eksempel til at løbe op og ned ad bakkerne eller køre en tur på cykel eller motorcykler ude på stien.
Én gang om ugen har vi mulighed for at låne lokaler enten i naboklubben, naboskolen eller kulturcentret - såsom til rytmik- og bevægelsesforløb med børnene.
Vi har et tæt samarbejde med Mølleholmskolen samt Borgerskolen. Herigennem har vi mulighed for at give de ældste børnehavebørn en glidende overgang til skolestart. De kommende skolebørn besøger også den lokale spejdergrund flere gange om året og følger blandt andet årstidernes skifte. Hvert år til jul går de store børnehavebørn desuden Luciaoptog i vores lokale Meny og på biblioteket.
Vi går også på biblioteket med børnene, hvor vi blandt andet låner bøger med hjem om et særligt emne, som vi er optaget af. I Børnehuset Blåkilde har vi et stort fokus på det sproglige arbejde med børnene, og her er bøger et godt redskab - heriblandt gør vi stort brug af dialogisk læsning med børnene.