Tilsynsrapport Børnehuset Blåkilde - marts 2025
1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune
Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.
Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.
Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.
Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, skal ledelsen blot tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. Hvis dette sker, sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, at der følges op på aftalerne i handleplanen samt at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det fremgår af dagtilbuddet tilsynsrapport, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.
2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet
Dagtilbudstype: Børnehuset blåkilde et kommunalt dagtilbud, som indgår i Klynge A sammen med dagtilbuddene, Kildehuset, Kastanjely, Drømmekilden, Mariehønen og Parkvej.
Forældresamarbejde: Klynge A har en forældrebestyrelse og Børnehuset Blåkilde har en kontakt forældregruppe.
Deltagere ved tilsynsdialog:
Tilsynsførende Susan Blaabjerg
Klyngeleder Gitte Bendix
Pædagogisk leder Christina Stenberg Outzen
Sprogvejleder Susanne Kristiansen
Sprogvejleder Dorthe Nielsen
Fagligt Fyrtårn Line Mortensen
Fagligt Fyrtårn Birgitte Geneser
Fagligt Fyrtårn Lisbeth Kristensen
3. Samlet konklusion på tilsynet
Tilsynsdialogen har ikke givet anledning til bekymring.
4. Dagtilbuddets fokus for udvikling
Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.
Her kan du læse fokuspunkterne for Børnehuset Blåkilde.
5. Bemærkninger med relevans for tilsynet
Intet generelt at bemærke.
6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)
Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.
Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.
7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.
Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:
Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet arbejder målrettet på at styrke kvalitetsudvikling. Der er fokus på en god feedforward og feedback kultur, hvor personalet er gode til at søge sparring hos hinanden ved behov. Der er stor stabilitet i personalegruppen hvilket gør det nemmere at opretholde den psykologiske tryghed, da der er stor respekt for hinandens kompetenceområder.
Personalet giver udtryk for stor faglig stolthed og et stort ønske om at løse observationsopgaverne godt, så det bliver kvalificeret og skaber arbejdsglæde fremadrettet for den samlede personalegruppe.
Personalemøderne indeholder relevante emner, hvor stort og småt tages op til drøftelser i den samlede personalegruppe.
Dagtilbuddet har fokus på, at personalet mødes i deres nærmeste udviklingszone, og at der træffes gode mål og aftaler, der kan overholdes eller justeres i fællesskab. Personalet har mange ambitioner og har oplevet frustration over ikke at kunne lykkedes i lige så høj grad som de har følt, de gjorde tidligere.
8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.
Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø således, at alle børn trives og udvikler sig.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv
Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.
Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.
8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har været optaget af at udvikle praksis indenfor de items, der havde en lavere score ved tilsyn år 1. Disse er, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres kroppe samt at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden.
For at understøtte den udvikling har dagtilbuddet anvendt Aktionslæringsmodeller, på de enkelte stuer. Dette har sikret en systematik, der fokuserer på læreplanens mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring og identificerer de nødvendige justeringer i læringsmiljøet for at give børnene de bedste betingelser for læring.
8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har to aktive aktionslæringsmodeller og giver udtryk for de er i proces for at alle stuer kommer i gang igen med LAHOPL som ramme (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb). Personalets erfaring er at sikre et fælles tredje for børnene og at følge deres interesser giver god inspiration; forberedelse er essentiel. Samtidig har de erfaret, at medarbejderne skal brænde for det, da det giver bedre LAHOPL forløb og sikrer energien undervejs.
Dagtilbuddet gør sig gode erfaringer med, at indsatserne giver mening i det kollegiale fællesskab, bærer frugt i den pædagogiske praksis og kommer børnenes hverdag til gavn.
8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet gør sig gode erfaringer med, at indsatserne giver mening i det kollegiale fællesskab, bærer frugt i den pædagogiske praksis og kommer børnenes hverdag til gavn. De arbejder med at holde struktur i hverdagen og bruger deres stuemøder til at koordinere indsatser, sprogarbejdet og læringsmiljøerne.
9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.
Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.
Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.
9A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet arbejder kvalificeret med redskaberne Sprogvurdering 3-6 og Sprogtrappen og oplever, at de har en godt greb ind i arbejdet med sprogvurderingerne. En stor del af personalet har været på Sprogvejlederuddannelse og/eller Sprogtrappe kursus. Der gives dog udtryk for, at regelmæssige gentagelser eller et hus-Sprogtrappekursus kunne være ønskværdigt for at sikre at alle medarbejderne føler sig klædt på til opgaven.
9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre
Vurderingen giver anledning til følgende anbefaling:
Dagtilbuddet mangler at skriftliggøre fokuspunkter i Rambøll, for enkelte børn hvor en Sprogvurdering 3-6 viser, at barnet har behov for en sprogunderstøttende indsats.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har en fast procedure, der sikrer at sprogvurderinger gennemføres som planlagt, at der udarbejdes skriftlige fokuspunkter for de børn, hvor en sprogvurdering har vist, at de har behov for en understøttende indsats, samt at alle forældre tilbydes vejledning i hvordan de kan understøtte deres børns sproglige udvikling i hjemmelæringsmiljøet.
Dagtilbuddet arbejder løbende med at sikre, at der udarbejdes fokuspunkter på børn med sprogstimuleringspligt. De giver udtryk for de kunne ønske sig kompetenceudvikling på dette område, således de blev bedst muligt kvalificerede og bedre ramte barnets nærmeste udviklingszone.
Der mangler fokuspunkter for enkelte børn, men disse er under udarbejdelse.
9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med leve op til forpligtelserne i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har ikke børn i dette tilbud på nuværende tidspunkt.
9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata
Vurderingen giver ikke anledning til bekymringer.
Begrundelse:
Dagtilbuddet arbejder på at systematisere inddragelse af børnegruppens sproglige fokuspunkter i tilrettelæggelse af det sproglige læringsmiljø og herigennem realisere den kommunale sprogstrategi.
De anvender data fra sprogvurderingerne til at fastsætte læringsmål for enkelte børn. Derudover arbejder de i dagtilbuddet med at forandre de fysiske læringsmiljøer, så de bedre understøtter børnenes behov for visuel understøttelse som et redskab til at arbejde med sprogudvikling hos børnene.
9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har gennemført en vurdering af deres sproglæringsmiljø, hvor hele personalegruppen har været involveret. Dette har givet indsigt i, at personalet har god opmærksomhed på at skabe dialoger over flere led med børnene, hvilket spiller en vigtig rolle i forhold til at understøtte den sproglige udvikling.
Medarbejderne er blevet opmærksomme på, hvor stor forbedring et øget fokus på triangulering har spillet, efter det tidligere har været et fokuspunkt.
Derudover har Sproglæringsmiljøvurderingen givet personalet indsigt i at vi har et nuanceret sprogbrug og ikke skal bruge den og det, men i stedet konkretisere hvad der tales om. Sproglæringsmiljøvurderingens punkt om leg med sproget, har givet personalet indblik i at der her er mulighed for forbedring.